Vysoký krvný tlak (hypertenzia)

Ako funguje srdcovo cievny systém?

Hlavnou úlohou srdcia a ciev je transport krvi do obehového systému, ktorá dodáva nášmu telu nevyhnutný kyslík, živiny, obranné látky a hormóny a zároveň odstraňujú z organizmu splodiny metabolizmu. Aby sa zabezpečilo prekrvenie všetkých ciev a žíl, musí sa krvný tlak udržiavať na istej hodnote. Tento tlak vytvára srdce, ktoré funguje ako pumpa srdcovo-cievneho systému.

Kolobeh krvi v srdcovo-cievnom systéme (Krvný obeh)

Vysoký krvný tlak - Hypertenzia Naše srdce je tvorené z dvoch predsiení a dvoch komôr. Po stiahnutí srdcového svalu sa zvýši tlak v ľavej komore a tak sa krv dostáva do najväčšej tepny (Aorta) cez otvorené srdcové chlopne. Počas odtiahnutia srdcového svalu sa srdcová chlopňa medzi ľavou komorou a ľavou predsieňou uzavrie aby sa zabránilo spätnému toku krvi. Z aorty vedú tepny do jednotlivých častí tela a orgánových systémov. Z tepien sa ďalej vetvia žili a najmenšie cievy menom kapiláry skrz ktoré telo dostáva kyslík a živiny a odvádza s buniek splodiny metabolizmu. Tie potom dopravuje do vylučovacích orgánov, ktorými sú pečeň, obličky a pľúca. Krv sa potom vracia späť do pravej predsiene srdca a odtiaľ do pravej komory, ktorá ju pumpuje do pľúcneho obehu. Tu tak isto funguje srdcová chlopňa ako u ľavej komory. V pľúcach krv odovzdá kysličník uhličitý, naberie si nový kyslík a potom prúdi naspäť do ľavej predsiene. Potom sa celý kolobeh opakuje.

Faktory ovplyvňujúce krvný tlak:

  • zlá životospráva (tepelne upravené sacharidy, tuk, cukor)
  • zvýšený cholesterol (príjmom živočíšnych bielkovín a teplene upravených obilovín)
  • upchaté cievy
  • stres
  • nadváha
  • cukor
  • nedostatok pohybu
  • nadmiera konzumácie mäsa
  • časť dňa (skoro popoludní a v noci tlak krvi klesá na základe poklesu výkonnosti)
  • zmenšenie priemeru krvných ciev
  • hustota krvi
  • pitný režim
  • antikoncepcia
  • fajčenie
  • káva, čierny čaj
  • farmaceutické produkty
  • toxíny zanášajúce hrubé črevo (tým zároveň aj krv)

Kuchynská soľ

Človek by si po pozretí rozprávky Soľ nad zlato povedal aká je soľ pre ľudstvo dôležitá. No nie je tomu tak. Síce soľ (chlorid sodný) vie byť dobrým sluhom a spríjemnením chute, ale aj veľmi zlým pánom. Človek potrebuje 1 až 3 gramy soli denne, priemerne ale prijme 5 až 15 gramov (5g : 1ČL). Nadbytok kuchynskej soli je priamo zodpovedný za zvýšenie vysokého tlaku a zadržovania vody v tele. Znížením tejto spotreby výrazne ovplyvníme krvný tlak. Keďže skoro každá potravina obsahuje kuchynskú soľ, je treba si stanoviť určitú neslanú diétu alebo najlepšie prejsť na vegánsku alebo vitariánsku stravu, ktorá pozostáva zo surovej stravy. Pre človeka ktorý trpí vysokým krvným tlakom by hranica soli nemala prekračovať za hranicu 1g denne. Vynechaním kuchynskej soli vo svojej životospráve určite napomôžete nielen svôjmu telu, ale aj obličkám ktoré nadmerným príjmom soli trpia.

Fajčenie

Fajčenie, ktoré je v dnešnom svete považované už za „normál“ zapríčiňuje častejší výskyt chorôb a úmrtia v ich dôsledku. Fajčením sa poškodzuje srdcovo-cievny systém. Tabak obsahuje okrem nikotínu aj veľa ďalších nebezpečných látok obsahujúce voľné radikály ktoré, podporujú zhlukovanie krvných doštičiek, vznik aterosklerózy a rakoviny. Pri vdychovaní dymu s cigarety vzniká kysličník uhoľný, ktorý obmedzuje transportnú funkciu krvi a znižuje tak zásobovanie tkanív kyslíkom.

Hustota krvi a pitný režim

Človek, ktorý trpí vysokým tlakom, zväčša nedodržuje pitný režim. Následkom nedostatku hydratácie organizmu sa krv v cievnom systéme zahusťuje a srdce musí vynaložiť o to väčší tlak aby sa krv transportovala tam kam má. Čím hustejšia krv, tým väčší tlak musí naše srdce vynaložiť. Krv treba rozriediť – hydratovať aby sme uľahčili prácu nášmu srdcu. Preto základným krokom pri prevencií a znížení tlaku je dodržovanie pitného režimu. Organizmus potrebuje minimálne cca 1.5L vody aby správne fungovali všetky orgány. Správne by mal ale človek vypiť aspoň 2 až 3 litre denne. Množstvo sa potom odvádza o výšky a váhy jednotlivca. Krv ďalej narieďuje rybací olej, nattokináza, serrapeptáza, plody hlochu, sójový lecitín, vitamín E, zázvor a iné.

Nedostatok pohybu

Ak ste zavretý dennodenne doma, v kancelárií či niekde inde je jasné že vaše srdce ako sval pomaličky stagnuje. Pre človeka trpiaceho vysokým krvným tlakom (ale aj nízkym) je dobré vykonávať nejakú pohybovú aktivitu. Osobne si myslím že najlepšia je rýchlo chôdza v prírode (min. 30 minút denne). Samozrejme môže to byť akákoľvek pohybová činnosť, šport. Povedali by ste že pohyb krvný tlak zvyšuje, áno to je pravda, ale zároveň po ukončení pohybovej činnosti sa dostáva tlak do normálu a posilní sa srdce. Oblasti ktoré boli zle zásobované krvou a kyslíkom budú lepšie prekrvené a pozitívne ovplyvnia celé vaše telo.

Ako znížiť vysoký krvný tlak?

Ak beriete lieky na vysoký krvný tlak, znižujte tieto dávky až kým ich úplne nevylúčite. Pri tom sa ale váš životný štýl musí prispôsobiť základným pravidlám, ktoré Vám dopomôžu vysoký krvný tlak znížiť:

  • Prestať soliť a konzumovať slané výrobky (dodržovať príjem soli 1g až 2g denne – viz. tabuľka dole v článku)
  • Dodržovať pitný režim, piť čistú vodu, najlepšie filtrovanú, ak nemáte filter na vodu, pite aspoň vodu z vodovodu – najlepšie spolu s čerstvou citrónovou šťavou
  • Užívať čistý suchý (granulovaný) lecitín - 2 x do týždňa kopcovitú 1PL. Dávka musí byť braná minimálne 3 hodiny pred jedlom obsahujúce tuk. Môže sa pridať do vody a vypiť alebo do zeleninovej polievky či na šalát.
  • Začať sa hýbať, podporíte srdce, najlepšie rýchlo chôdza, bicykel alebo iná aktivita ktorá rozpumpuje srdce, napríklad keď idete z práce zaparkujte ďalej od práce a prejdite sa, alebo choďte až na 3 zástavku autobusu
  • Vynechať kávu a čierny čaj, miesto kávy si dať radšej náhradu: Špaldová kávovina, kávovina z čakanky lekárskej...
  • Na čas vyraďiť živočíšnu stravu, pečivo, obilniny (najlepšie vyradiť navždy) a prejsť na surovú stravu
  • Začať konzumovať pikantné jedlá (chilli)
  • Obmedziť cukor, miesto toho si radšej zohnať med, agáve alebo stéviový cukor
  • Zaradiť do jedálnička cesnak
  • Užívať 2 x denne jablčný ocot: 1PL do 2dc vlažnej vody, hodinu po jedle / užívať po dobu 1 mesiaca – týždeň pauza a zase užívať až do zlepšenia
  • Vyvarovať sa stresovým situáciám a začať doma relaxovať, ľahnite si, pustiť si obľubenú muziku a prežívať ju (predstaviť si že kým počúvate hudbu, čas neexistuje)

 

Intervaly hodnôt krvného tlaku v mmHg
Interval krvného tlaku systolický diastolický
optimálny < 120 < 80
normálny 120 - 129 80 - 84
"vysoký normálny" 130 - 139 85 -89
ľahká hypertenzia (stupeň 1) 140 -159 90 -99
stredne ťažká hypertenzia (stupeň 2) 160 - 179 100 - 109
ťažká hypertenzia (stupeň 3) > 180 > 110
Tabulka hodnôt krvného tlaku podľa Dr.Hans-Dieter Faulhabera

 

Vysoký krvný tlak a príjem soli

Do 0,2 g/100 g
Je možné používanie bez zohľadňovania obsahu soli

Potravina Kuchynská soľ g/100 g
čerstvé ovocie (šťavy) < 0.2
čerstvá zelenina (šťavy) -
zemiaky (nesolené) -
obilné výrobky (ovsené vločky, múka, ryža, atď.) -
čerstvé ryby (nesolené) -
mäso (nesolené) -
mlieko a nesolený tvaroh -
 
Do 2,5 g/100 g
Ak zohľadňujete denný príjem soli, treba ich brať do úvahy
Potravina Kuchynská soľ g/100 g
chlieb (žitný chlieb má prednosť) 1.0 - 2.0
sterilizovaná zelenina 0.4 - 1.0
mäkký syr 0.8
nakladané ryby 1.0 - 2.0
čerstvé údeniny (napr. šunka, varená šunka) 1.5 - 2.5
syr 1.5 - 2.5
 
Do 0,2 g/100 g
Týmto potravinám by ste sa mali vyhýbať
Potravina Kuchynská soľ g/100 g
syry ako Niva, Camembert 2.5 - 3.0
údená šunka 5.0
slanina 4.0
tvrdé údeniny 3.5 - 4.5
paradajkový kečup 2.8
nakladané olivy 4.5
slané tyčinky 4.0
slané ryby 10.0
Tabulka krvného tlaku a príjmu soli podľa Dr.Hans-Dieter Faulhabera

Video o tom ako pracuje ľudské srdce

Zdielať článok:

Upozornenie:
Informácie, ktoré sú zverejnené na tejto stránke nie sú lekárskym odporúčaním. Poznatky a názory, ktoré tu prezentujem sú buď moje osobné alebo prevzaté od iných autorov. Ako autor tejto stránky neberiem na seba žiadnu zodpovednosť. Rozmýšľajte svojím zdravým a logickým rozumom a uvážte čo je pre Vás správne. Radšej sa pýtajte ako by ste mali urobiť nejakú hlúposť, zdravie máte predsa len jedno.
Články - Zdravotné problémy
Aký je váš názor?
Donútila vás hľadať alternatívne riešenia nedôvera k dnešnej medicíne?
22%
66%
13%
Spolu: 546 hlasov
Náhodné články
irisdiagnostika
Zlé trávenie

Ako obnoviť zlé trávenie a predísť mnohým zdravotným problémom s ním spojených.

irisdiagnostika
Očista pečene podľa protokolu Dr. Berksona

Ako očistiť pečeň pomocou alfa lipoovej kyseliny, protokolom dr. Berksona.

irisdiagnostika
Pálenie záhy (pyróza)

Pálenie záhy nie je o prekyslení žalúdka, ale práve naopak, o nedostatku žalúdočnej kyseliny.